W dniach 5-6 lutego w Baszcie w Żmigrodzie odbyło się seminarium rowerowe dla członków naszego Stowarzyszenia, aktywnie budujących markę turystyczną Dolnośląskiej Krainy Rowerowej.
Seminarium zostało zorganizowane w celu zwiększenia wiedzy i kompetencji samorządów i organizacji, które chcą w sposób mądry, przemyślany i skuteczny przyczynić się do rozwoju turystyki rowerowej, w myśl zasady "lider zawsze musi być krok przed resztą".
Seminarium oraz warsztaty prowadził pan Jacek Zdrojewski, absolwent Akademii Morskiej w Gdyni (Zarządzanie i Marketing, Organizacja Turystyki), posiadający doświadczenie zawodowe w w przygotowywaniu i realizacji projektów wspierających rozwój turystyki, w tym w szczególności turystyki aktywnej, dla samorządów lokalnych i regionalnych, organizacji turystycznych i przedsiębiorców. Ekspert w zakresie oceny projektów finansowanych ze środków unijnych (PARP, regionalne programy operacyjne) w perspektywie 2007-2013, 2014-2020.
Tematyka seminarium:
Stan obecny i kierunki rozwoju produktów turystyki rowerowej w Polsce, infrastruktura turystyki rowerowej, usługi dedykowane rowerzystom
- Doświadczenia województw, samorządów lokalnych i organizacji turystycznych w oparciu
o realizowane projekty i programy - m. in. Szlak Green Velo, Velo Małopolska, Velo Baltica, Szlak Wokół Tatr, lubelska "Kraina Rowerowa", inicjatywy komercyjne, szlaki EuroVelo w Polsce i in.
- Krajowe, regionalne i europejskie standardy budowy dróg rowerowych, utrzymanie infrastruktury drogowej, oznakowania, miejsc odpoczynku; potrzeby, wygoda i bezpieczeństwo użytkowników, innowacyjne rozwiązania w zakresie infrastruktury.
- Rozwiązania funkcjonujące w Polsce i Unii Europejskiej: kwatery "przyjazne rowerzystom" - standardy, zasady certyfikacji, funkcjonowanie i model wdrożenia, poradniki i dobre praktyki; wypożyczalnie rowerów turystycznych, dostępność transportowa jako wyznacznik konkurencyjności i sposoby jej zapewnienia przez sektor publiczny.
Wybrane wdrożenia w turystyce rowerowej:
- Informacja turystyczna (portale internetowe, aplikacje mobilne, tablice informacyjne, punkty informacji turystycznej). Porównanie "dobrych" i "złych" materiałów promocyjnych dla rowerzystów.
- Przykładowe zestawy narzędzi do naprawy rowerów - wyposażenie kwater „przyjaznych rowerzystom”, funkcjonalne gadżety rowerowe,
- Możliwość przetestowania 3 różnych rodzajów rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.
Po zakończeniu seminarium uczestnicy aktywnie uczestniczyli w rozmowach, zadając pytania, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami czy wątpliwościami dotyczącymi:
- Kierunki rozwoju "Dolnośląskiej Krainy Rowerowej" w oparciu o przedstawione rozwiązania i dobre praktyki - działania bieżące i długofalowe, finansowanie działań, model organizacyjny, zadania sektora publicznego i prywatnego oraz wyzwania dla lidera;
- Współpraca lokalna, z samorządem województwa oraz na szczeblu krajowym i europejskim;
- Działania dla mieszkańców i turystów - inwestycyjne, organizacyjne, wizerunkowe i strategiczne. Turystyka rowerowa w regionie a zdrowie społeczne, aktywizacja osób starszych i promocja aktywności.